1) wykonywanie obowiązków pracownika socjalnego, określonych w ustawie o pomocy społecznej;
2) wykonywanie zadań określonych w Regulaminie organizacyjnym Ośrodka jako wspólnych zadań pracowników;
3) rozpoznanie i sporządzanie bilansu potrzeb w zakresie pomocy społecznej w rejonie działania (analiza i ocena zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz możliwości ich zaspokajania);
4) przygotowanie i prowadzenie dokumentacji klientów (przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych) w oparciu o obowiązujące przepisy stanowiące podstawę do wydania rozstrzygnięcia, w tym w rodzinach pochodzących z Ukrainy;
5) realizowanie pomocy w zakresie krótkoterminowej pracy socjalnej (praca socjalna rozumiana jako działalność mająca na celu pomoc osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskiwaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych;
6) podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia się osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem;
7) przygotowywanie projektów decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu świadczeń pomocy społecznej przewidzianych ustawą;
8) prowadzenie spraw udzielania schronienia, zapewnienia posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego
pozbawionym;
9) prowadzenie spraw przyznawania zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego;
10) prowadzenie spraw składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie zamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem;
11) współudział w opracowywaniu projektów i realizacji zadań wynikających ze strategii rozwiązywania problemów społecznych w zakresie pomocy społecznej obejmujących zakres realizowanych zadań oraz zakres zadań Działu;
12) współudział w realizacji zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych;
13) prowadzenie spraw opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (w przypadku prawa beneficjenta do świadczenia pomocy społecznej w formie zasiłku stałego nie podlegającego obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu
zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego przez pracownika w terminie 5 dni od daty ustalenia prawa do ww. świadczenia);
14) prowadzenie spraw w zakresie potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej świadczeniobiorców, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
15) prowadzenie spraw dożywania dzieci;
16) współudział w realizacji gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną;
17) prowadzenie spraw pomocy osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu
karnego;
18) wspomaganie osób i rodzin wymagających pomocy w osiąganiu możliwie pełnej aktywności społecznej i
wspieranie ich w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych;
19) inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową;
20) współuczestniczenie we wdrażaniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia;
21) zapobieganie procesowi wykluczenia społecznego osób i rodzin, a także przeciwdziałanie patologicznym zjawiskom w środowisku lokalnym;
22) pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy;
23) zapewnienie wykonania decyzji w sprawach świadczeń z pomocy społecznej udzielanych w naturze oraz nadzorowanie wykonania umów zawartych w powyższym zakresie w przypadku zlecenia wykonania tych zadań podmiotom zewnętrznym;
24) właściwa obsługa beneficjentów Ośrodka;
25) przygotowanie merytorycznych ocen, analiz, informacji i sprawozdań zgodnie z zaleceniami bezpośredniego przełożonego;
26) prowadzenie postępowania administracyjnego (na wniosek lub z urzędu) w zakresie wykonywania zadań z pomocy społecznej, w tym:
a) przeprowadzanie wywiadów środowiskowych (rodzinnych) na potrzeby pomocy społecznej i innych instytucji administracji publicznej oraz organizacji i instytucji niepublicznych realizujących zadania pomocy społecznej,
b) zawieranie kontraktów socjalnych w celu określenia sposobu współdziałania osoby lub rodziny w rozwiązywaniu trudnej sytuacji życiowej,
c) wypełnianie formularza Niebieska Karta jako załącznika do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta",
d) przygotowywanie opinii i projektów rozstrzygnięć w zakresie świadczeń pomocy społecznej, ich rodzaju i zakresu, oraz realizacji planów pomocy w zakresie prowadzonych spraw,
e) terminowe przekazywanie do akceptacji akt prowadzonych spraw po zakończeniu postępowania wyjaśniającego w sprawach świadczeń pomocy społecznej i ustaleniu planu pomocy,
f) prowadzenie okresowej weryfikacji ustaleń dokonanych w środowisku, aktualizacja sytuacji i ustaleń zawartych w wywiadach środowiskowych oraz w ramach kontraktów socjalnych.
StPr/25/09539
data rozpoczęcia pracy od 01.10.2025
wynagrodzenie od od 5 910 PLN